Розробка уроків з теми «Хімічні реакції»
для 9 класу
|
Тема 2. Хімічні реакції ( 8 год)
|
1
|
Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками.
|
2
|
Окисно-відновні реакції, їх значення.
|
3
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій, добір коефіцієнтів.
|
4
|
Тепловий ефект реакції. Екзотермічні та ендотермічні реакції.
|
5
|
Термохімічне рівняння.
|
6
|
Швидкість хімічної реакції, залежність від різних чинників.
|
8
|
Узагальнення знань з теми « Хімічні реакції»
|
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
- наводить приклади основних типів хімічних реакцій;
- розрізняє реакції сполучення , заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні реакції та реакції без зміни ступенів окиснення; екзо- та ендотермічні; оборотні й необоротні реакції;
- складає рівняння нескладних окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння;
- характеризує процеси окиснення та відновлення;
- класифікує реакції зо різними ознаками;
- робить висновки про вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції;
- оцінює значення реакцій різних типів.
Урок 1.
Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками.
Мета уроку:
- закріпити і поглибити одержані раніше знання про типи хімічних реакцій; продовжити формувати уміння класифікувати хімічні реакції за кількістю і складом речовин, що взаємодіють чи утворюються в резуль-таті реакції, та складати реакції різних типів;
- комплексно розвивати всі компоненти мислення учнів;
- виховувати ініціативність та відповідальність учнів.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Структура уроку
- Мотивація навчальної діяльності 3 хв.
- Повідомлення теми, мети уроку 3 хв.
- Відтворення та коригування навчальних знань 20 хв.
- Узагальнення та систематизація понять 15 хв.
- Підсумки уроку 2 хв.
- Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
- Учням пропонується згадати все, що вони знають про хімічну реакцію з курсу хімії 7-8 класу;
- Що таке хімічна реакція?
- Що показує рівняння хімічної реакції?
- Що таке реагенти? продукти реакції? коефіцієнт? індекс?
|
«Асоціативний ряд»
«Мікрофон»
|
2
|
- Запис теми уроку у зошит;
- Формулювання очікуваних результатів навчання ;
- Інструктаж щодо складання опорної схеми
|
« Після цього уроку я зможу…»
Пояснення вчителя
|
3
|
Під час пояснення учні складають опорні схеми
- Чотири учні біля дошки складають рівняння наступних реакцій:
- горіння вуглецю,
- взаємодія цинку з хлоридною кислотою,
- розклад гідроген пероксиду,
- нейтралізація калій гідроксиду сульфатною кислотою.
- Чим відрізняється реакція розкладу гідроген пероксиду від інших записаних реакцій?
- Скажіть будь-ласка, якщо молоко скисло, його можна повернути до початкового вигляду (не кислого)?
А якщо на чистому аркуші паперу олівцем
написати будь-що, а потім його стерти
гумкою,то може аркуш повернутись до
початкового стану (чистого)?
- Що таке ступінь окиснення? Визначити ступені окиснення елементів у реакціях b) i d).
- Згадаємо тему, що вивчали у курсі фізики
« Теплові явища».
|
Учні роблять висновок про склад і кількість реагентів і продуктів реакції, називають відповідні типи реакцій
Учні роблять висновок про інший критерій класифікації (наявність ката-лізатора)
Учні роблять висновок про оборотні і необоротні процеси
Учні роблять висновок про зміну ступенів окиснення ( вводиться поняття окисно-відновна реакція)
Вводиться поняття екзо- і ендотермічна реакція.
|
4
|
- Вправа 107 (ст. 72)
- Вправа108 ( ст. 72)
- Вправа 110 ( ст. 72)
|
Робота в парах, відповіді обговорюються в класі, коригуються.
|
5
|
- Підбиття підсумків уроку
- Оцінювання роботи учнів на уроці
|
« Незакінчене речення»
|
6
|
- Опрацювати матеріал §11, вправа 111
Скласти кросворд або ребус, що відповідає темі
Підготувати повідомлення про значення хімічних процесів у життєдіяльності живих організмів
|
|
Урок 2.
Тема уроку: Окисно-відновні реакції, їх значення.
Мета уроку:
- визначити місце окисно-відновних реакцій серед основних типів реакцій;розглянути сутність процесів окиснення і відновлення та їх взаємозв’язок; закріпити поняття «окисник», «відновник»; навчити складати прості окисно-відновні реакції; охарактеризувати значення цих реакцій у природі та житті людини;
- розвивати уміння узагальнювати та систематизувати;
- виховувати науковий світогляд та вміння спілкуватися.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку
- Організаційний момент 1 хв.
- Актуалізація опорних знань 5-7 хв.
- Мотивація навчальної діяльності 2 хв.
- Оголошення теми,мети, завдань уроку 2 хв.
- Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння) 10 хв.
- Осмислення нових знань,умінь 10-12 хв.
- Закріплення , систематизація та узагальнення 5-7 хв.
- Підбиття підсумків уроку 2 хв.
- Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
Організаційний момент
|
|
2
|
- Презентація повідомлень про значення хімічних процесів у життєдіяльності живих організмів; представлення кросвордів та ребусів
- Визначіть ступені окиснення елементів у сполуках:
І H2O2, PH3 , FeSO4 , Ca(ClO4 )2
- CaH2, OF2 , Fe 2 (SO4 )3 , NH4 NO3
- Як відбуваються перетворення: Al0 →Al3+
-
|
Cтінгазета, листівка, буклет
Bиконується на два варіанти, взаємоперевірка за ключем, коригування
Учні дають визначення процесам окиснення та відновлення
|
3
|
Скласти рівняння реакції:
а)С + О2 → СО2
- )KMnO4 + HCl → Cl2 + MnCl2 + KCl + H2 O
|
Учні роблять висновок про те, що не завжди просто урівняти традиційними методами
|
4
|
Існує ефективний метод добору коефіцієнтів у схемах окисно-відновних реакцій: метод електронного балансу.
|
Вчитель оголошує тему та завдання уроку.
|
5
|
Доберемо коефіцієнти у схемі b) методом електронного балансу.
|
Пояснення вчителя
|
6
|
Використовуючи матеріал §13 ( ст. 79-82) складаємо алгоритм дій для підбору коефіцієнтів у окисно-відновних реакціях.
|
« Два-чотири-всі разом»
|
7
|
Знайди помилку
( завдання повторюються)
- Окисник - речовина, яка віддає електрони і при цьому окиснюється
- Ступенів окиснення Сульфуру відповідно послідовності сполук H2 S, S, SO2 , SO3 :
- 2, +1, +4, +6
- У реакції Zn + HCl →ZnCl2 + H2
цинк відновлюється
- K2 Cr2 O7 +14HCl → 2CrCl3 +2KCl +6Cl2 + 7H2 O
|
Групова робота(4 учні), колективне обговорення
|
8
|
Рефлексія
|
« Одним словом»
|
9
|
- Опрацювати матеріал §12,13,
- Підготувати повідомлення про значення окисно-відновних реакцій у природі та житті людини
|
|
Урок 3.
Тема уроку: Складання рівнянь окисно-відновних реакцій, добір коефіцієнтів
методом електронного балансу.
Мета уроку:
- продовжити формувати вміння складати рівняння окисно-відновних реакцій на основі методу електронного балансу; розглянути значення окисно-відновних реакцій в природі та техніці;
- розвивати вміння працювати з додатковою літературою та проводити аналіз вивченого, готувати повідомлення;
- виховувати почуття самоконтролю, вміння спілкуватися.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів,
комп’ютер, мультимедійний проектор
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Структура уроку
- Організаційний момент 1 хв.
- Мотивація навчальної діяльності 7 хв.
- Коригувальна частина 3 хв.
- Навчальна частина 15 хв.
- Контролююча частина 15 хв.
- Підбиття підсумків уроку 2 хв.
- Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
Організаційний момент
|
|
2
|
- Презентація повідомлень про значення окисно-відновних реакцій у природі і житті людини
- Формулювання очікуваних результатів
|
Комп’ютерна презентація
« Дерево очікувань»
|
3
|
Вправа для корекції знань ( спілкування
« питання –відповідь»)
|
Робота в групах, колективне обговорення
|
4
|
Розставте коефіцієнти в рівняннях реакцій методом електронного балансу, укажіть окисник та відновник:
- NH3 + O2 → NO + H2 O
- P + HNO3 + H2 O → H3 PO4 + NO
- Mg + H2 SO4(конц.) → Mg SO4 + H2 S + H2 O
- KClO3 → KCl + O2
|
Робота в групах, консультації учителя
|
5
|
Контролююча частина відбувається за індивідуальними завданнями( зразок подається)
- Вкажіть визначення відновника:
- речовина, яка віддає електрони і при цьому окиснюється
- речовина, яка віддає електрони і при цьому відновлюється
- речовина, яка приймає електрони і при цьому відновлюється
- речовина, яка приймає електрони і при цьому окиснюється
- Виберіть рядок ступенів окиснення Нітрогену відповідно послідовності сполук NH3 , N2 O, NO2 , N2 O5 .
- -3, +2, +4, +5
- -3, +1, +2, +5
- -3, +1, +4, +5
- +3, +1, +4, +5
- Виберіть твердження щодо реакції
- ступінь окиснення Хлору змінюється
- ступінь окиснення Гідрогену не змінюється
- окисником є Ферум
- відновником є Ферум
- Складіть рівняння наступних реакцій:
- взаємодія алюміній гідроксиду з хлоридною кислотою
- взаємодія алюмінію з хлоридною кислотою
Для окисно-відновної реакції складіть електронний баланс, вкажіть окисник та відновник
|
|
6
|
Підведення підсумків
|
« Дерево очікувань»
|
7
|
- Повторити §12,13
|
|
Урок 4.
Тема уроку: Тепловий ефект хімічної реакції. Термохімічне рівняння.
Мета уроку:
- закріпити знання про тепловий ефект хімічних реакцій, розкрити його фізичний зміст; вивчити поняття «екзо- та ендотермічні реакції»; сформувати поняття про термохімічні рівняння як наслідок законів збереження маси та енергії; формувати уміння складати термохімічні рівняння, розв’язувати задачі з їх використанням;
- розвивати уміння розв’язувати проблеми, доводити і спростовувати;
- виховувати вміння відстоювати свої погляди .
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів,
реактиви та обладнання для демонстрація « Реакції ендо-
та екзотермічні»
Тип уроку: комбінований урок.
Структура уроку
- Організаційний момент 1 хв.
- Перевірка домашнього завдання 10 хв.
- Мотивація навчання,повідомлення теми,мети,завдань уроку. 5 хв.
- Сприйняття і усвідомлення нового учбового матеріалу. 15 хв.
- Осмислення, узагальнення і систематизація знань. 10 хв.
- Підбиття підсумків уроку 2 хв.
- Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
Організаційний момент
|
|
2
|
- Аналіз виконання контролюючої частини уроку 3
- Робота над помилками ( виконується в робочому зошиті та на дошці)
|
Коментарі вчителя
|
3
|
Демонстрації:
- горіння магнієвої стрічки
- термічний розклад малахіту
Чому одні реакції відбуваються з поглинанням теплоти, а інші – супроводжуються виділенням теплоти?
|
Виконує вчитель
Проблемне запитання
|
4
|
- Самостійна робота з підручником
§14, ст.. 83-85
- Термохімічне рівняння
|
Групова робота,
«Шпаргалки»
Пояснення вчителя
|
5
|
- Розрахунки за термохімічним рівнянням
( алгоритм розрахунків)
- Вправа 137, ст.. 88
|
Фронтальна робота
|
6
|
Рефлексія
|
« Одним словом»
|
7
|
- Опрацювати §12, вправа 139
- Підготувати доповіді на тему: «Калорійність харчових продуктів»(дієтологи);
«Термохімія та паливо» (енергетики);
« Екологічні проблеми теплоенергетики»
(екологи)
|
Для виконання
учні об’єднались
у групи (роботу планують самостійно)
|
Урок 5.
Тема уроку: Тепловий ефект хімічної реакції..
Мета уроку:
- закріпити знання про тепловий ефект хімічних реакцій;
- розвивати вміння працювати з додатковою літературою та проводити аналіз вивченого;
- виховувати почуття самоконтролю, вміння аналізувати й доводити свої припущення;
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів ,
комп’ютер, мультимедійний проектор
Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь і навичок
Структура уроку
- Організаційний момент 2-3 хв.
- Мотивація навчальної діяльності 2 хв.
- Вступні вправи 3-5 хв.
- Творчі вправи 25-30 хв.
- Підбиття підсумків уроку 5 хв.
- Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
Вправа для вироблення регламенту і правил
|
«Спільна угода»
|
2
|
Формулювання очікуваних результатів
|
«Незакінчене речення»
|
3
|
Хімічний диктант ( « Так чи ні»)
- В результаті екзотермічної реакції реакційна суміш охолоджується
- Для приготування розчину сульфатної кислоти
кислоту доливають до води
- При горінні метану тепло виділяється
- Тепловий ефект реакції не залежить від
природи реагуючих речовин
- Каталізатор витрачається в результаті реакції
- Реакція нейтралізації – окисно-відновна реакція
- Процеси окиснення і відновлення відбуваються одночасно
|
Самоперевірка з допомогою ключа
|
4
|
Кожна група презентує свою доповідь, члени інших груп задають питання, що виникли, а , також, доповнюють за необхідності.
|
«Круглий стіл»
|
5
|
- Рефлексія
- Оцінювання
|
« Бліц-дискусія»
|
6
|
- Повторити §11-14
- Розпочати роботу по створенню глосарію.
|
|
Урок 6.
Тема уроку: Швидкість хімічної реакції, її залежність від різних чинників.
Мета уроку:
- сформувати уявлення про швидкість хімічних реакцій і причинах, від яких вона залежить; виявити чинники , які впливають на перебіг хімічних реакцій;
- розвинути логічне та образне мислення та уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
- виховати активну життєву позицію.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів,
реактиви та обладнання для лабораторних дослідів «Залежність
швидкості хімічної реакції від різних чинників», інструктивні картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Структура уроку
- Організаційний момент 1 хв.
- Актуалізація опорних знань 3-5 хв.
- Мотивація навчальної діяльності 2 хв.
- Оголошення теми,мети, завдань уроку 3-5 хв.
- Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння) 20 хв.
- Закріплення , систематизація та узагальнення 8-10 хв.
- Підбиття підсумків уроку 2 хв.
- Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
Організаційний момент
|
|
2
|
Термінологічна зарядка
|
«Естафета»
|
3
|
Учням пропонується створити асоціативний ряд для поняття «швидкість»
|
«Павучок»
|
4
|
- Повідомлення теми уроку, мети,
- Оголошення плану та регламенту заняття
- Поділ класу на групи (випадковий вибір 1-2-3-4-5)
- Інструктаж з техніки безпеки
|
Коментар вчителя
|
5
|
- Виконання досліду згідно інструктивного листка,
- В групі учні записують спостереження, роблять висновки,
- Група готується до передачі інформації в доступній формі,
- Учні ознайомлюють з одержаною інформацією однокласників
|
Групова робота,
виконання лабораторного досліду,
«Навчаючи – вчуся»
|
6
|
Робота над опорним конспектом по темі
|
Робота в парах
|
7
|
Вправа 140, 141( ст.96)
|
Фронтальна бесіда
|
8
|
Рефлексія
|
« Мікрофон»
|
9
|
- Опрацювати §15
- Закінчити створення глосарію
- Підготувати запитання по § 11-15
- Встановити зв'язок між повсякденним життям та знаннями про хімічну реакцію
|
|
Урок 7.
Тема уроку: Узагальнення знань з теми «Хімічні реакції».
Мета уроку:
- закріпити класифікації типів реакцій, складання окисно-відновних рівнянь використовуючи метод електронного балансу; розвивати вміння характеризувати вплив різних факторів на швидкість хімічних реакцій, а також значення різних типів реакцій у природі; сформувати поняття про хімічні реакції як прояв дії законів природи;
- розвивати уміння точно та логічно висловлювати власні думки, узагальнювати ;
- виховувати науковий світогляд та вміння спілкуватись
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів ,
комп’ютер, мультимедійний проектор
Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань
Структура уроку
- Мотивація навчальної діяльності 3-5 хв.
- Відтворення та коригування навчальних знань 5-7 хв.
- Узагальнення та систематизація понять 20 хв.
- Засвоєння основних ідей та теорій 10 хв.
- Підбиття підсумків уроку 2 хв.
- Домашнє завдання 1 хв..
Хід уроку
№
етапу
|
Зміст і логічна послідовність
|
Примітки
|
1
|
- Повідомлення теми, завдань уроку
- Формулювання очікуваних результатів
|
Коментар вчителя
«Мікрофон»
|
2
|
Відтворення та коригування навчальних знань
(за підготовленими домашніми питаннями»
|
« Пінг-понг»
|
3
|
- Портрет хімічної реакції
- Впізнай мене
- Термінологічна естафета
|
Робота в парах, завдання повторюються,
фронтальне обговорення
Індивідуальна робота, взаємоперевірка з обговоренням
|
4
|
Чи потрібні знання про хімічну реакцію?
( поділ на групи зима-весна -літо - осінь)
|
«Бліц-дискусія»
|
5
|
Рефлексія
|
«Мікрофон»
|
6
|
Підготуватись до контрольної роботи
|
|
|