ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ХІМІЇ Даруй себе дітям! Будь терплячим у чеканні дива ібудь готовим до зустрічі з ним у дитині. Ш. Амонашвілі
Нова епоха ставить перед шкільною освітою нову проблему — підготувати учнів до життя і професійної діяльності у високорозвиненому інформаційному середовищі, до можливої подальшої самоосвіти з використанням сучасних інформаційних технологій. Саме використання під час і у підготовці до уроків комп’ютерної техніки, створення вихованцями на уроках власних презентацій дає змогу само реалізуватися, почуватися впевненіше. Розвивається їхня пізнавальна активність, здатність до самостійного мислення, ухвалення важливих рішень, формується вміння знаходити та виділяти головне, важливе, відстоювати свою думку. Так і прокладається зв’язок теоретичних знань із практичними вміннями. Безумовно, важливим складником у реформуванні загальної освіти є оновлення методів навчання, впровадження нових педагогічних технологій, удосконалення методики викладання предмета. Особливо продуктивним на сьогодні є використання ІКТ у процесі викладання хімії. Постановка проблеми Використання ІКТ у викладанні хімії дозволяє інтенсифікувати освітній процес, прискорити передачу знань і досвіду, а також підвищити якість навчання й освіти. Аналіз досліджень Останнім часом помітно зросла кількість досліджень, предметом яких стало використання ІКТ у навчальному процесі. Цій темі в Україні присвячені дослідження таких науковців, як: О.М. Бондаренко, В.Ф. Заболотний, Г.О. Козлакова, О.А. Міщенко та інші. Розробкою і впровадженням у навчальний процес нових інформаційних технологій активно займаються такі дослідники як: Дмитреєва Е.И., Новиков С.У., Полілов Т.А. та багато інших. Питання використання ІКТ для навчання хімії вже розглядалося різними вченими. Так, В.Ф. Заболотний, обґрунтовуючи необхідність використання ІКТ в освітньому процесі, зазначив, що дидактичні можливості певних технічних засобів співвідносні з певними бажаними характеристиками. І.А. Смольяннікова зазначає, що «сучасний фахівець в будь-якій галузі повинен володіти навичками використання інформаційних та комунікаційних технологій у професійному контексті». Сучасний рівень розвитку суспільства вимагає від тих, хто навчається досвіду існування в інформаційному просторі. В контексті шкільної освіти це веде до розгляду можливостей ІКТ стосовно створення технологічного навчального середовища (тобто навчального середовища, в якому поряд із традиційними матеріалами та видами роботи використовуються можливості ресурсів ІКТ та навчальні матеріали нового покоління). Педагогічна доцільність використання комп'ютера в навчальному процесі визначається педагогічними цілями, досягнення яких можливо тільки за допомогою комп'ютера, тобто завдяки його можливостям. При навчанні хімії, найбільш природним є використання комп'ютера, виходячи з особливостей хімії як науки. Наприклад, для моделювання хімічних процесів і явищ, лабораторного використання комп'ютера в режимі інтерфейсу, комп'ютерної підтримки процесу викладу навчального матеріалу і контролю його засвоєння. Моделювання хімічних явищ і процесів на комп'ютері – необхідно, насамперед, для вивчення явищ і експериментів, що практично неможливо показати в шкільній лабораторії, але вони можуть бути показані за допомогою комп'ютера. Використання комп'ютерних моделей дозволяє розкрити істотні зв'язки досліджуваного об'єкта, глибше виявити його закономірності, що, у кінцевому рахунку, веде до кращого засвоєння матеріалу. Учень може досліджувати явище, змінюючи параметри, порівнювати отримані результати, аналізувати їх, робити висновки. Наприклад, задаючи різні значення концентрації реагуючих речовин (у програмі, що моделює залежність швидкості хімічної реакції від різних факторів), учень може простежити за зміною обсягу газу, що виділяється. У науковій літературі термін «інформаційні технології» визначається як «сукупність методів і технічних засобів збору, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації, які розширюють знання людей і розвивають їхні можливості щодо керування технічними й соціальними проблемами». Проблемно-орієнтований аналіз діяльності. Метою фахової діяльності є формування системи знань з основ природничих наук, необхідної для адекватного світосприймання та уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу, опанування наукового стилю мислення, усвідомлення способів діяльності і ціннісних орієнтацій, які дають змогу зрозуміти наукові основи сучасного виробництва, техніки і технологій, безпечно жити в сучасному високотехнологічному суспільстві і цивілізовано взаємодіяти з природним середовищем.
У повсякденній роботі на достатньому рівні володію інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно їх використовую та поширюю в професійному середовищі. Володію широким спектром стратегій навчання; умію продукувати оригінальні, інноваційні ідеї; активно впроваджую форми й методи організації навчально-виховного процесу, що забезпечує максимальну самостійність навчання учнів. Ефективно використовую в роботі предметно-просторове середовище кабінету(рис. 3, додаток Б),
постійно поповню його навчальними посібниками (рис..2) й технічними засобами навчання(мал.1.). Основною метою впровадження ІКТ є підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства. діяльності учнів, практичній реалізації різнорівневих навчальних завдань. Відповідно до мети виділяються такі педагогічні завдання навчання: Рис..4. Педагогічні завдання
Програмні засоби за функціями, які вони виконують, можна поділити на: Рис..5. Програмні засоби Але такий поділ досить умовний, оскільки найчастіше ППЗ виконують кілька функцій. Електронні підручники - навчальні програми, що містять теоретичні відомості в текстовому чи звуковому форматі, відеозаписи або віртуальні моделі фізичних чи хімічних дослідів, приклади розв'язування задач і систему завдань для відпрацювання основних практичних умінь і навичок із предмета.
2. Навчальне програмне забезпечення «Хімія 8» для викладання та вивчення хімії у 8 кл. загальноосвітніх навчальних закладів» дозволяє застосовувати його при вивченні хімії у 7-8 класах). Цей ППЗ використовую для групової роботи з вчителем, самостійної роботи учнів, при виконанні практичних і лабораторних робіт, для самоперевірки у вигляді тестових завдань, а також для розв'язування розрахункових задач різних рівнів складності. 3. Педагогічний програмний засіб «Віртуальна хімічна лабораторія для загальноосвітніх навчальних закладів, 8-11кл.» (рис..7) призначений для повторення учнями випускних класів загальноосвітніх навчальних закладів шкільної програми з хімії за 8-11 у якій можна візуалізувати певні досліди і побачити їх ефект, без загрози для життя усіх учасників навчально-виховного процесу, програмний засіб дозволяє систематизувати та поглибити знання учнів з хімії за програмою всього шкільного курсу та підготувати випускників до ЗНО та вступу у ВНЗ. 4. «Бібліотека електронних наочностей «Хімія 8-9 клас» використовую при вивченні хімії 7-9 класах для групової роботи з вчителем, а також для самостійної роботи учнів (рис..8) .
5. «Готуйся серйоЗНО» (рис..9) даний електронний практикум включає: 1. Режим тестування:
6. Педагогічний програмний засіб «Хімія 7 – 9 класи»
Використовую ІКТ на уроках хімії тому що це дає:
Такі уроки допомагають дітям ставати активними учасниками уроку не тільки на етапі його проведення, але і при підготовці, на етапі формування структури уроку, залучення різних видів діяльності, розрахованих на активну позицію учнів, які отримали достатній рівень знань з предмету, щоб самостійно мислити, дискутувати, розмірковувати, самостійно здобувати інформацію. Одним з важливих методичних принципів, які дозволяють ефективно використовувати ІКТ є поєднання комп'ютерних технологій з традиційними. Застосування ІКТ на уроці повинно бути методично обґрунтовано. До інформаційних технологій звертаюсь лише в тому випадку, якщо вони забезпечують більш високий рівень навчального процесу в порівнянні з іншими методами навчання. Так на уроках хімії комп'ютер може замінити більшу частину наочних посібників та моделей. У роботі раціонально поєдную традиційні та нетрадиційні форми роботи. Насамперед це виявилося у логічній послідовності та взаємодоповненню таких форм роботи, як: - лекція та електронна презентація; - контроль рівня знань учнів та електронні тести; - використання друкованих джерел та веб-ресурсів, електронних посібників; - використання друкованої наочності (таблиці, стенди) та використання навчальних фільмів та програм; - виконання лабораторних дослідів та навчальні фільми. Об’єктом методики використання ІКТ у навчальному процесі школи є процес навчання школярів в умовах сучасних загальноосвітніх навчальних закладів. Предметом методики використання ІКТ є педагогічні, санітарно-гігієнічні та технічні умови, за яких застосування ІКТ підвищує ефективність навчання. При використанні комп’ютерної техніки на уроках враховую якість навчальних комп’ютерних програм. Вони повинні відповідати вимогам – (рис.11)
Рис.11 Вимоги до використання ІКТ Педагогічні програмні засоби, будучи частиною програмних засобів навчального призначення, забезпечують також можливість прилучення до сучасних методів роботи з інформацією, інтелектуалізацію навчальної діяльності. Використання даних педагогічних програмних засобів у навчанні хімії дає можливість: 1) індивідуалізувати і диференціювати процес навчання за рахунок можливості вивчення з індивідуальною швидкістю засвоєння матеріалу; 2) здійснювати контроль зі зворотним зв'язком, з діагностикою помилок і оцінкою результатів навчальної діяльності; 3) здійснювати самоконтроль і самокорекцію; 4) здійснювати тренування в процесі засвоєння навчального матеріалу і самопідготовку учнів; 5) проводити лабораторні роботи в умовах імітації в комп'ютерній програмі реального досліду чи експерименту; 6) формувати культуру навчальної діяльності і учня і вчителя. Перераховані вище можливості змінюють структуру традиційної суб'єкт-об'єктної педагогіки, від учня як суб'єкта навчальної діяльності - до учня як особистості, що прагне до самореалізації . А візуалізація деяких процесів з використанням анімації служить формуванню наочно-образного мислення і більш ефективному засвоєнню навчального матеріалу. Таким чином, проведені експерименти по використанню програм, що навчають та контролюють, у процесі навчання хімії, показали доцільність застосування таких засобів у навчальному процесі і необхідність продовження роботи з їхнього впровадження. Потрібно підкреслити, що використання засобів мультимедіа в освітньому процесі сприяє: - підвищенню мотивації дітей до навчання; - реалізації соціальної мети, а саме – інформатизації суспільства; - інтенсифікації процесу навчання; - розвитку особистості; - розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом; - підвищенню ефективності навчання за рахунок його індивідуалізації. Мультимедійні засоби навчання займають важливе місце у розвитку інформаційного суспільства. Мультимедійні засоби навчання за Гончаренко С.У. – це комплекс апаратних і програмних засобів, що дозволяють користувачеві спілкуватися з комп’ютером, використовуючи різноманітні, природні для себе середовища: графіки, гіпертексти, звук, анімацію, відео. Мультимедійні системи надають користувачеві персонального комп’ютера такі види інформації: текст; зображення; анімаційні картинки; аудіо коментарі; цифрове відео. Технології, які дозволяють з допомогою комп’ютера інтегрувати, обробляти і водночас відтворювати різноманітні типи сигналів, різні середовища, засоби і способи обміну інформацією, називаються мультимедійними[5] Відео – подорожі. Так при вивченні теми «Хімічні властивості кислот» у 8 класі, демонструю всі досліди, які пов’язані з даною темою, за допомогою ППЗ «Хімія 8» (рис. 8). Це сприяє кращому розумінню учнями досліджуваного явища, розвиває їх мислення, зорову пам'ять, уміння спостерігати та аналізувати побачене. Компютерна програма «Хімічний калькулятор» (рис. 12) дана програма дозволяє дуже швидко, отримувати результати рівнянь хімічних реакцій з неорганічної хімії. За допомогою калькулятора можна також дуже швидко урівнювати рівняння хімічних реакцій. Все відбувається за принципом – «найшов-натиснув-отримав». Рис. 12. Хімічний калькулятор Презентація – це набір послідовно змінюючих одна одну сторінок – слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь – який текст, малюнки, схеми, відео – аудіо фрагменти, анімацію, 3D – графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення. У 7-9 класах практикую домашні завдання у вигляді презентацій Рис13. Презентація до певного уроку. Наприклад у 9 класі при вивченні теми хімічні реакції, кожен учень отримує тип хімічної реакції і готує презентацію, діти активно включаються у роботу перечитуючи додаткову літературу, шукають фото і відео матеріали, створюють презентацію кращу ніж у попередніх учнів. Це дає змогу більше інформації запам’ятати та розвивати творчі здібності дитини. - (рис.13) Види програм які використовую на уроках хімії: • Навчально-інформуючі; • контролюючо-тестові; • графічний редактор Paint; • програма презентацій PowerPoint; • електронні підручники 7, 8, 9 класи Результативність представленого досвіду. Результатом досвіду є мої учні, які на даний час вчаться на спеціальності хімія: Сафоник Любов Андріївна. Щороку мої учні займають призові місця у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії. Простежимо результати участі учнів у предметних олімпіадах та конкурсах –(таблиця1)
Таблиця 1 Результативність учнів
Висновок Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові технології навчання на основі інформаційно-комунікативних дозволяють збільшити швидкість сприймання, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань. Отже, використання ІКТ у процесі викладання хімії: § значно розширює та урізноманітнює програму вивчення хімії у школах; § надає доступ до різноманітних автентичних матеріалів; § зацікавлює учнів до вивчення хімії; § сприяє індивідуальному вивченню матеріалу учнями. Нові засоби навчання і нові інформаційні технології вимагають високого ступеня підготовленості, навченості і готовності учителя застосовувати різні досягнення інформаційних технологій у процесі навчання. Вчителям слід усвідомити, що без удосконалення і розширення своїх знань і навичок у сфері використання інформаційних технологій вони можуть відстати від своїх учнів і тим самим втратити авторитет вчителя. Оскільки впровадження ІКТ в освітній процес відбувається досить інтенсивно, доцільним вбачаю визначення пріоритетних положень у цій галузі та чітке виокремлення психолого-педагогічних та дидактичних принципів створення і використання нових педагогічних технологій. Також, актуальною до подальшого розгляду і вивчення є оптимізація взаємодії педагога з комп’ютером. Досвід застосування ІКТ технологій у навчанні хімії в школі дозволяє мені зробити висновок, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, як на стадії вивчення матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів (ППЗ). Нові можливості, виявлені в результаті аналізу педагогічної практики використання ППЗ, дозволяють значно поліпшити навчально-виховний процес.
Бібліографія
5. http://teacher.at.ua/publ/vikoristannja_komp/26-1-0-4752
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1925 | | |
Всього коментарів: 0 | |